Na łódzkim osiedlu Retkinia pracownicy Budimeksu zaczęli przygotowywać budowę tunelu pod centrum miasta. Prace budowlane obejmą w pierwszej kolejności komorę startową dla tarczy TBM. Pierwsze związane z inwestycją utrudnienia w ruchu samochodów na powierzchni zaczną obowiązywać w sobotę.
Komora będzie miejscem rozpoczęcia pracy tarczy TBM, która – poruszając się w kierunku stacji Łódź Fabryczna – będzie drążyła tunel przeznaczony do ruchu z prędkością 250 km/h (eksploatacyjna), a w przyszłości – być może – nawet 350 km/h (prędkość konstrukcyjna). Tunel będzie najważniejszym ogniwem linii kolejowej 85 – szybkiej trasy Warszawa – Centralny Port Komunikacyjny – Łódź – Poznań/Wrocław. Jego budowa została rozpoczęta jako pierwsza, ponieważ PKP PLK przekazały spółce CPK wyniki
opracowań wykonanych w poprzedniej dekadzie.
Przygotowania do budowy komory odbiorczej przy Łódzkim Domu Kultury trwają
od listopada ubiegłego roku. Wybór wykonawcy drugiej, retkińskiej,
za pierwszym razem się nie powiódł, za drugim najkorzystniejsza z 5 złożonych okazała się oferta Budimeksu – co ciekawe, aż
o 138 mln zł tańsza od kosztorysu inwestorskiego. Umowę podpisano
7 grudnia 2023 r., a wkrótce potem
wybrano inżyniera kontraktu. Ostatnio, w styczniu, informowaliśmy o
wydaniu pozwolenia na budowę.
Jak informuje łódzki Urząd Miasta, utrudnienia w ruchu drogowym obejmą zachodnią część węzła ul. Maratońskiej i „Waltera” Jankego. Część łącznic od najbliższej soboty (23 marca) będzie nieprzejezdna.